Interview vervanging wagenhuis Zaamslag

Gepubliceerd op 14 februari 2025 om 20:27

Interview met Hennie Dekker en Wout de Schepper.


Aan de Aandijkseweg nr.3 staan een boerenwoning en schuur die gebouwd zijn in 1910. De woning is resp. 5 en 10 jaar geleden binnen en buiten gerenoveerd. Ook de schuur is de afgelopen jaren voordat het verval echt ging inzetten aangepakt: goten, voegwerk, boeiboorden, reparatie overstek schuur, staldeuren vernieuwen en opnieuw potdekselen. Vorig jaar werd het oude wagenhuis gesloopt, waarvan een deel van het dak met asbest golfplaten was belegd. De planken waren verrot en de eigenaren wilden van het asbest af. En waar anderen het misschien bij de sloop hadden gelaten, bouwden zij een nieuw wagenhuis in oude stijl terug.


WILLEN JULLIE JEZELF EVEN KORT VOORSTELLEN?
Hennie: ik ben in 1958 op deze boerderij geboren en heb er tot mijn 18e gewoond. Na mijn opleiding tot medisch analist zijn we samen vertrokken naar de Randstad. Daar hebben we meer dan 40 jaar gewerkt. De laatste jaren voor onze pensionering stond de boerderij leeg. Toen mijn ouders waren overleden hadden we al wel besloten dat we terug naar Zaamslag zouden gaan.
Wout: ik ben geboren in Hulst en kwam sinds Hennie en ik elkaar kenden al hier. Toen we het besluit hadden genomen om naar hier te verhuizen wonen, maar nog wel Schiedam woonden, zijn we al begonnen met het ‘veiligstellen tegen verval’ van de gebouwen. We hebben eerst de buitenkant van het huis laten renoveren zoals de oude dakkapel, goten en kozijnen vervangen en de muren opnieuw laten voegen.

 

IK SNAP DAT HET OUDE WAGENHUIS IS AFGEBROKEN VANWEGE HET AANWEZIG ASBEST. MAAR ALS IK NU ZO HET ERF EN HET WAGENHUIS BEKIJK, WAT WAS DE MOTIVATIE OM HET OPNIEUW TE BOUWEN? WANT DE RUIMTE HEBBEN JULLIE NIET ECHT NODIG TOCH?
Klopt, de belangrijkste reden dat we het gedaan hebben is het aanzicht van het erf. Voor ons hoort het wagenhuis er gewoon bij, zonder dat zou er echt een ‘gat’ op het erf ontstaan. En we doen het niet alleen voor onszelf, we willen dat de Aandijkseweg er voor bewoners en passanten aantrekkelijk uit blijft zien. Om ons heen zien we helaas veel agrarisch erfgoed verloren gaan en we willen binnen onze mogelijkheden een steentje bijdragen om dit tegen te gaan.

 

DE HOUTCONSTRUCTIE MET ALLEMAAL PEN-EN-GAT VERBINDINGEN WAS DENK IK WEL EEN UITDAGING VOOR DE AANNEMER?
Al het houtwerk is hier ter plekke gemaakt door een zeer vakkundige en ervaren timmerman.
De ankerbalken, gebintstijlen en schoren heeft hij allemaal vooraf gemaakt. Toen dat klaar was zijn alle onderdelen door een hijskraan op de juiste plek gebracht. En ja, het was voor hem wel even spannend of alles zou passen, maar alles paste zonder ook maar iets te moeten corrigeren in elkaar!

 

MET WELKE ELEMENTEN HEBBEN JULLIE GEZORGD DAT DE OUDE UITSTRALING TERUG IS GEKOMEN?
Het belangrijkste is natuurlijk de houten constructie. De zijkant is klassiek met houten planken gepotdekseld en één kant is open. Op het dak zijn pannen gebruikt. Deze zijn natuurlijk wel prijziger dan bijvoorbeeld dakpanpanelen maar we wilden dat het dak zoveel mogelijk leek op het dak van de schuur. We wilden eerst nog oude dakpannen gebruiken maar dat zou zoveel meer extra werk opleveren dat we hier uiteindelijk niet voor hebben gekozen. Voor de wagenhuisdeuren hebben we originele gietijzeren hengen op de kop kunnen tikken. De oorspronkelijk vloer is gebleven, het nieuwe wagenhuis heeft dezelfde afmetingen als het oude.

 

KAN JE VERTELLEN WELKE MATERIALEN GEBRUIKT ZIJN ?
De betonvloer is het enige wat uit het oude wagenhuis is gebleven. De poeren waarop de houtconstructie is geplaatst zijn nieuw gemaakt. We hebben bewust geen stalen constructie gebruikt.
De gebintstijlen zijn van douglashout, 200x 200 mm, de spanten, gordingen en hoekkepers zijn ook douglashout.
De dakpannen zijn blauw gesmoorde OVH (Opnieuw Verbeterde Holle) van de firma Wienerberger en voor de afwatering hebben we zinken mastgoten M44 gebruikt.
De gepotdekselde planken zijn vuren C vlotdelen, ruw verduurzaamd zwart.
Bij de aansluiting van het wagenhuis aan de schuur zijn zg. loden loketten gebruikt.

 

WAT HEEFT DE BOUW EN AFWERKING IN TOTAAL GEKOST?
Wout: gedurende de hele bouw heb ik zelf ‘geopperd’, wat ons ruim zesduizend euro minder aan uurloon van de aannemer heeft opgebracht. Gedurende de hele bouw waren we op die manier met z’n tweeën aan het werk. We begonnen met het uitzagen van gaten in de oorspronkelijk betonvloer voor het maken van de poeren. Dit heeft wel 2 weken gekost. Het maken van de houtconstructie 3 weken, het maken van de kapconstructie 1 week, het maken en afhangen van de wagenhuisdeuren 1 week en de afwerking (potdekselen, pannen leggen, goten, afvoer) 2 weken.
De kosten voor het hele project waren € 58.000. Veel geld, maar we hebben er dan ook een prachtig wagenhuis voor terug.
Als de temperatuur wat hoger is wordt de muur waar het wagenhuis tegenaan staat nog opnieuw gevoegd.

 

TOT SLOT: WILLEN JULLIE DE LEZERS NOG IETS MEEGEVEN?
Wout: Zorg dat je op tijd onderhoud pleegt voordat het verval niet meer te stoppen is.
Hennie: laten we trots zijn op ons agrarisch erfgoed en dit voor de toekomst veiligstellen!