interview met Patrick Snoeck              september 2024.

Bijna iedereen heeft hem wel eens in een infostand van de BSZ gezien: de prachtige maquette van een Zeeuwse boerderij gemaakt door Patrick Snoeck. Talloze vragen krijgt Patrick altijd tijdens een evenement;  de maquette mag gerust een heuse publiekstrekker genoemd worden.  De meest gestelde vragen worden hier beantwoord door Patrick.

Je maquette is in de stand van de BSZ altijd de grote publiekstrekker. Maar hoe zijn jij en de BSZ eigenlijk bij elkaar gekomen?

Lang geleden verzamelde ik miniaturen van landbouwwerktuigen. Van alle tractoren waar ik ooit mee heb gereden had ik ook de miniatuurversie. Maar ik vond het eigenlijk maar niets dat deze statisch op de plank stonden en wilde er op een bepaald moment een schuur en eigen omgeving voor bouwen. Dus ja, wat doe je dan, je gaat je licht opsteken bij modelbouwverenigingen en daarnaast  tikte ik op internet <Boerderij> in. Zo kwam ik terecht op de website van Boerderijenstichting Zeeland.

Al snel besloot ik donateur te worden en tijdens de donateursexcursie werden de eerste contacten gelegd. Op een gegevens moment, toen de maquette gereed was, sprak ik met de voorzitter van de BSZ (mevrouw Johanna Boogerd) hierover en de eerste presentatie van de maquette in een stand van de BSZ was snel geregeld.

Waarom heb je speciaal deze boerderij gekozen om na te bouwen?

Ik noemde zojuist al de modelbouwvereniging waar ik in eerste instantie contact mee had gezocht. Ik dacht dat zij misschien een archief hadden met bouwtekeningen o.i.d.  maar dat was helaas niet het geval. Ook werkte men bij de modelbouwvereniging eigenlijk alleen met boten en scheepjes en niet met boerderijen.

Maar gelukkig had de voorzitter van de modelbouwvereniging schoonouders die op een boerderij woonden. Van die boerderij waren de bouwtekeningen nog aanwezig en die mocht ik gebruiken. Ik werd uitgenodigd voor een bezoek aan de boerderij en heb daar ruim 200 foto’s mogen maken van de woning en de schuur. Hieruit kon ik de bouwtekening maken voor mijn maquette, alles schaal 1:32.

Veel bezoekers willen weten of de boerderij in het echt nog bestaat en zo ja waar?

Ja, de boerderij bestaat nog gelukkig. Hij staat aan de Westhofsezandweg nr. 2 in 's-Heer Abtskerke,  Jerseyhoeve De Poel. De boerderij is sinds 1916 is het bezit van de familie Rijk en op dit moment is het de 4e generatie die er het melkveebedrijf runt. Er is een hoevewinkel waar je terecht kunt voor (h)eerlijk Jersey rundvlees met een eerlijk verhaal.

Is dit een typisch Zeeuwse boerderij wat de constructie betreft?
Voor die tijd wel. De staanders aan de binnenkant staan tegen de muur. In de schuren die gebouwd zijn tussen 1700-1900 was de balkconstructie een ‘stoel’. De staanders staan bij die schuren in het midden van de ruimte. De schuur is niet gepotdekseld maar  rondom gemetseld.

Ook vragen de bezoekers altijd vol bewondering hoeveel uren werk daar voor jou in zijn gaan zitten. Kan je daar een inschatting van maken?

Over een periode van 6,5 jaar ben ik eraan bezig geweest, ik schat zo’n 700-800 uur.

Wat veel! Dan kom ik meteen op de vraag:  wat is jouw drijfveer, wat wil je bereiken met het tonen van de maquette?

Ik vind het prachtig om aan mensen te laten zien wat een vakmanschap men vroeger had bij het bouwen. Ook wil ik aan jonge mensen overdragen hoe het er vroeger op een boerderij aan toe ging en dat ze weten wat bijvoorbeeld een klinket is en waarom daar soms witte randjes omheen zitten. Door mijn maquette, en wat ik er over vertel, hoop ik dat men de waarde van de historische boerderijen voor het landschap (nog) beter gaat inzien.

Zijn het standaard maquettebouw materialen die je hebt gebruikt?

Ik vind het juist leuk om allerlei huis-tuin-en keuken materialen te gebruiken. Ik verzamel alles waarvan in denk dat ik het nog wel eens kan gebruiken, zoals ijslolliestokjes, verpakkingsmateriaal, lucifers etc.

Tot slot: wat denk je dat de BSZ kan doen om nog meer mensen te interesseren voor hun werk?

Misschien hier en daar eens een presentatie geven? Mijn ervaring is dat een presentatie altijd wel blijft hangen. En natuurlijk zorgen dat je mensen wat te bieden hebt, dat mensen goed geholpen worden wanneer ze een vraag stellen aan de BSZ.