Vragen aan de Boerderijenstichting.

Vraag van Alex:

De voorgevel en schuur van mijn boerenspulletje is gepotdekseld in de originele staat van 1909. Ik wil er graag een houten hek bij maken. Is er een specifieke Schouwse of meer in het algemeen een Zeeuwse stijl in houten hekken?

Een lastige vraag.

Vanaf het eind van de 19e eeuw werden op en rond het erf steeds meer ijzeren hekwerken toegepast. Er zijn toen in Zeeland en ook in de rest van Nederland veel ijzeren hekken gemaakt in een bepaalde streekstijl. Met eigen symboliek en ornamenten.

Nu zullen er voordat er ijzeren hekken gemaakt werden voornamelijk houten hekken gemaakt zijn. Hoe die eruit zagen is niet echt een bepaalde stijl. De persoonlijke smaak van de eigenaar bepaalde waarschijnlijk hoe het eruit zag. Van eenvoudig en praktisch tot een mooi geschilderd houten hekwerkje. Wel was er in Zeeland minder eikenhout voorhanden dan elders en werden hekwerken van het wat mindere hout gemaakt. Die gingen dan maar 10 tot 20 jaar mee. Dat is ook een reden waarom er weinig informatie over te vinden is.

De klassieke tuinhekjes( een frame in de vorm van de letter Z met verticale spijlen) zijn het meest voorkomend. Maar ook een Z- frame met horizontale planken komt voor. Of een hekwerk uitgevoerd met  een vlechtwerk van wilgentenen.

Rond 1900 waren er ook houten hekwerken die niet met hengen/scharnieren werden opgehangen. Deze hekken draaiden op een  ijzeren pen die ronddraaide in een natuursteen waarin een draaiputje gemaakt was. Bovenaan werd het hek draaibaar doordat het frame van het hek door een ijzeren ring werd gevoerd en op deze manier open en dicht kon draaien, zie bovenstaande foto.