Streekmarkt Buiten-Gewoon in Emmadorp , 11 augustus 2024

Gepubliceerd op 12 augustus 2024 om 23:25

Dat het verdwijnen van de Hertogin Hedwigepolder en de Belgische Prosperpolder ook de Nederlands/Belgische culturele samenwerking een boost zou geven mag wel een verrassing heten.

Met de oprichting van het Grenspark Groot Saeftinghe onstonden er allerlei mogelijkheden. Een ervan is een inmiddels jaarlijkse terugkerende streekmarkt in Emmadorp. Hier zijn heel duidelijk beide culturen verenigd.

Een greep uit de activiteiten:

natuurmarkt – demonstratie oude ambachten – vlechtende imker Rob Triest – prehistorisch jachtkamp voor klein en groot – straatmagie– bloemenmeisjes – oude volksspelen – streek- en Zeeuwse productenmarkt - bezoek aan voedselbos in Graauw – pendeldienst met de zonnetrein – e-fatbikes trip naar panoramaheuvel – live in concert –informatiestands  - ambiance en gezelligheid.

Vooral aan de laatste ontbrak het niet!

De Boerderijenstichting was deze dag ook aanwezig met de vertrouwde informatiestand.

De markt werd zeer druk bezocht door zowel Belgen als Nederlanders. Vanuit het dichtbevolkte Vlaanderen ontwikkelt zich heel rustig aan een interesse in het dunbevolkte Zeeuws-Vlaanderen. Een ideaal voor veel Vlamingen is 'wonen op d'n buiten'.  Deze middag konden we dan ook aan onze zuiderburen laten zien waar de Boerderijenstichting voor staat. Veel bezoekers werden geïnformeerd over het karakteristieke Zeeuwse landschap dat onder druk staat en zoveel mogelijk in stand dient te worden gehouden. Boerderijen zijn daarbij ijkpunten in het landschap. Het overbrengen van dit belang is een belangrijk onderdeel van onze Stichting. Daarnaast hebben we leuke contacten gelegd, verschillende organisaties gaven aan geïnteresseerd te zijn in een presentatie door de BSZ.

Door de unieke locatie (even de dijk op en je kijkt uit over het natuurgebied Saeftinghe) was het voor velen een heel leuk (warm!) dagje uit.

Informatie van vele andere stands zoals  o.a. de Vogelbescherming, Stichting Historische Gewassen Natuurlijk Zeeuws, de Steltkluut, diverse imkers, Zeeuws Landschap etc.  zorgde ervoor dat de bezoekers naar huis konden gaan met volop nieuwe tips en kennis