Oogstdemonstratie Koegors polder

Gepubliceerd op 6 augustus 2024 om 23:08

Oogstdag Sluiskil (Zeeuws-Vlaanderen) Groot Succes

Dinsdag 6 augustus 2024  was het zover, de Oogstdag aan de industrieweg in de Koegorspolder kon beginnen.

Het was een echte Oogstdag: het weer was heel typisch voor de oogstwerkzaamheden; net wat te warm, maar het was te doen, er mag een zweetdruppeltje vallen. Er werd echt gemaaid, op schoven gebonden en op een boerenkar geladen, daarna met de dorsvlegel de graankorrels scheiden en vervolgens in de wan het graan uiteindelijk schoon opleveren.  Het kan zo naar de molenaar. En dat alles met behulp van de het sterke Zeeuwse Trekpaard.

Stichting historische gewassen demonstreerde met hun mini-combine hoe het vandaag de dag ook op kleine schaal mogelijk is om te oogsten. Het was tenslotte hun graan wat geoogst werd.

Ook de Boerderijenstichting kon oogsten. Veel belangstelling voor het kraam, uiteraard de bewondering voor de maquette maar ook veel interesse voor de doelstelling. Velen zien toch dat het Zeeuwse platteland zijn aantrekkelijkheid op sommige plaatsen aan het verliezen is en maken zich daar zorgen over. Daar kan dan mooi met onze missie op aangesloten worden.

Onze stand-medewerkers konden daar behoorlijk wat mensen over informeren. Belangrijk om het draagvlak voor onze werkzaamheden te vergroten.

Filmpje Oogstdag